Sertai survey untuk faedah bersama.

Survey atau bancian ini terbuka kepada semua warga SK Merbau Miri, baik guru, staf sokongan, pelajar dan para ibubapa. Ini penting bagi membantu pihak sekolah memberikan khidmat yang terbaik dan selesa kepada para pelajar terutamanya. Jadi sertailah bancian atau blog poll yang diadakan. Semoga ianya bermanfaat untuk semua warga SK Merbau Miri.

Adakah anda tahu peranan Guru Bimbingan dan Kaunseling ?

Rabu, 11 Februari 2009

Kenapa Bimbingan dan Kaunseling ?




Salam,

Semua pembaca. Why on earth perkhidmatan ini diadakan. Unit BK sekolah rendah telah digerakkan oleh KPM dalam tahun 1980 ( saya baru lahir time nih ) , tujuannya adalah untuk membantu dari aspek rohani dan emosi pelajar agar dapat bergerak selari dengan cabaran dunia yang semakin mencabar. Ya ....saya setuju ( pernah baca paper orang tua merogol budak 7 tahun? )

Tetapi, jangan pula salah sangka bahawa Unit BK "dicipta" khusus ni untuk budak delinkuen, bermasalah, murung, keluarga bermasalah dan lain-lain yang sewaktu dengannya. Selain dari penyelesaian dan pencegahan masalah, unit BK juga bertangungjawab terhaap aspek pengayaan atau penyuburan kemahiran pelajar, dari aspek akademik, emosi dan rohani. Contohnya seperti kemahiran belajar, pengurusan stress, asertif diri, kepimpinan dan lain-lain lagi perkara yang berkaitan dengan kemahiran interpersonal dan intrapersonal ( nak tahu??? jumpalah we all :) ...)

Dan yang terakhir, perkhidmatan BK bukan sahaja untuk untuk pelajar, tetapi juga untuk ibu bapa. Jika mempunyai perkara yang agak sulit untuk dibicarakan, boleh berjumpa dengan guru-guru BK tanpa was-was. Sesungguhnya guru-guru BK terikat dengan akta ke"RAHSIA"an, dalam erti kata lain, apa yang dibicara di dalam sesi bimbingan yang diadakan, akan menjadi sesuatu yang dijaga kerahsiaannya ( terdapat pengecualian sekiranya apa yang dibicarakan boleh mendatangkan bahaya kepada diri atau mereka yang disekitarnya ).

To be continued...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan