Sertai survey untuk faedah bersama.

Survey atau bancian ini terbuka kepada semua warga SK Merbau Miri, baik guru, staf sokongan, pelajar dan para ibubapa. Ini penting bagi membantu pihak sekolah memberikan khidmat yang terbaik dan selesa kepada para pelajar terutamanya. Jadi sertailah bancian atau blog poll yang diadakan. Semoga ianya bermanfaat untuk semua warga SK Merbau Miri.

Adakah anda tahu peranan Guru Bimbingan dan Kaunseling ?

Rabu, 11 Februari 2009

Nilai Moral Dalam Filem !

Salam,

Dalam filem, terutamanya yang didatangkan secara besar-besaran dari negara Uncle, kita tidak boleh mengelakkan dari rasa kagum. Kagum dengan wataknya, bajetnya dan yang lebih MANTOP tentulah kesan khas (special effect) yang ada pada filem tersebut. Saya, akan membicarakan sesuatu filem itu dari aspek positif, negatif tolak tepi. Sesungguhnya, tumpukan pada yang positif supaya minda kekal positif dan secara tidak lansung kita akan melihat persekitaran kita dari perspektif yang baik. - Mental positif akan mengarahkan fizikal berbuat positif ! - That is the power of mind, bukan kasut POWER.

Ok, ulasan filem saya hari ini ialah filem......jeng jeng jeng...





Nilai-nilai moral yang dipelajari dari filem ini :

1. Kita manusia memang jahat, tetapi boleh berubah dengan tekad yang kuat
2. Mana lagi best, jadi jahat kah? atau jadi superhero ( orang baik ) ?
3. Kekayaan jika digunakan ke arah kebaikan amatlah bermanfaat.
4. Hidup bukan untuk enjoy, tetapi untuk beramal. Kerana hasilnya akan dituai di akhirat nanti
5. Makna kehidupan hendaklah sentiasa dicari, kehidupan kita ada tujuan dan peranannya

Lain kali, bila melihat sesuatu filem, jangan dilihat dari luarannya, lihat pada aspek nilai moralnya agar kita beroleh manfaat dari sesuatu, sungguhpun ianya hanyalah hiburan semata-mata

Tiada ulasan:

Catat Ulasan