Sertai survey untuk faedah bersama.

Survey atau bancian ini terbuka kepada semua warga SK Merbau Miri, baik guru, staf sokongan, pelajar dan para ibubapa. Ini penting bagi membantu pihak sekolah memberikan khidmat yang terbaik dan selesa kepada para pelajar terutamanya. Jadi sertailah bancian atau blog poll yang diadakan. Semoga ianya bermanfaat untuk semua warga SK Merbau Miri.

Adakah anda tahu peranan Guru Bimbingan dan Kaunseling ?

Selasa, 24 Februari 2009

Pelajar jangan LEKA !


Catatan Zul,

Salam,

Last 2 weeks, aku solat maghrib di masjid Ar-Rayan, syukur sampai ja dengar dari luar kedengaran bunyi ustaz sampaikan ceramah. Tajuk ceramah tu tak ingat, coz aku datang dah setengah isi ustaz sampaikan. Yang best sekali dan yang paling aku ingat adalah satu cerita lucu, pengalaman masa ustaz masih muda remaja dulu.

Dia cerita la masa muda dulu dia ni suka benar main karom ( ala, main pesit-pesit, takkan tak tau kot ). Tetapi Tok Guru ustaz ni amatlah tidak berkenan dengan olah tersebut the very much ! :) Tok Guru kata apa... orang yang main sampai leka, adik-beradik toyol. Senyum ja aku dengar, sebab aku dulu pon sama benar olahnya.

Kenapa toyol ?? Toyol ni kerja dia mencurik. Mencurik memang pandai, terror kalau dengar dari cerita orang la. Baha pernah cerita (dia pernah jumpa) tapi apapun, yang penting nilai moral ceritanya. Baca dulu.

Toyol pantang nampak kacang hijau, this is becoz dia... kalau tengok, akan duduk ilek-ilek, susun-susun ataupun pesit-pesit kacang hijau ni. Main lah toyol ni sampai leka. Kuang-kuang , lepas tu, lupalah dia ngan keja dia merampok rumah orang. Balik umah, silap-silap makan penampar tuan dia. Itulah pasal, Tok Guru kata orang yang leka adik-beradik toyol. Ko nak percaya atau tidak, bagi aku cerita ini ada nilai moral.

Apo dio?

Jangan leka, 0rang leka lupa tanggungjawab @ adik-beradik toyol.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan