Sertai survey untuk faedah bersama.

Survey atau bancian ini terbuka kepada semua warga SK Merbau Miri, baik guru, staf sokongan, pelajar dan para ibubapa. Ini penting bagi membantu pihak sekolah memberikan khidmat yang terbaik dan selesa kepada para pelajar terutamanya. Jadi sertailah bancian atau blog poll yang diadakan. Semoga ianya bermanfaat untuk semua warga SK Merbau Miri.

Adakah anda tahu peranan Guru Bimbingan dan Kaunseling ?

Khamis, 19 Februari 2009

Bengkel "Study Smart"

Program : Program Study Smart
Tarikh : 16 Febuari 2009, Isnin
Masa : 1.30 petang - 2.30 petang
Jumlah Peserta : Semua Pelajar Tahun 6

Salam,


Bengkel "Study Smart" (Peta Minda) dah pun bermula. Style kali ni bengkel dibuat ala-ala gerila, maksudnya audiens dalam bilangan yang kecil. Tak boleh buat bilangan penuh satu kelas ( purata satu kelas 45 orang murid, untuk bengkel bilangan adalah 21-23 orang ). Setakat ini bengkel berjalan dengan lancar, dan oleh kerana ia adalah satu pendedahan teknik belajar, keberkesanan teknik bergantung juga kepda usaha susulan pelajar selepas menghadiri bengkel ini. Usaha guru BK pula adalah selain menganjur dan memperbaiki modul dan gaya penyampaian, secara rawak guru BK akan pilih pelajar untuk melihat adakah teknik peta minda telah diaplikasi. Hopefully we get positive result !




A. Pengenalan
PETA MINDA ialah satu kaedah mengingat dan mencatat nota yang berkesan kepada pelajar atau sesiapa sahaja yang berminat menggunakannya.
Kaedah ini memerlukan anda menggambarkan fakta-fakta penting yang mahu diingati dalam bentuk lakaran tersendiri untuk memudahkan anda memahami pelajaran. Anda sebenarnya menggunakan otak kanan anda seiring dengan membaca yang menggunakan otak kiri. Begitu juga ketika guru mengajar, anda berupaya menukarkan setiap penyampaian guru ke dalam bentuk gambaran minda.Sebenarnya minda anda telahpun melakukan proses ini tanpa anda sedari tetapi untuk meningkatkan ingatan, anda perlu melakukan usaha sendiri untuk menggambarkannya. Kita akan mempelajari 80% daripada segala yang kita lihat daripada apa yang kita dengar.

Peta Minda digunakan bagi menjana idea dalam operasi pemikiran kreatif. Peta Minda yang dihasilkan adalah penting mengikut kefahaman pembuatnya sendiri kerana peta minda tersebut dihasilkan berdasarkan kefahaman, cara mengingat dan cara mengolah yang amat tersendiri dan bersifat individu.Kreativiti itu BEST !



B. Kegunaan Peta Minda
1. Mengambil nota
2. Simpanan nota ringkas
3. Memanggil / Mencerna maklumat semula
4. Mengembangkan isi
5. Menyelesaikan masalah


C. Panduan Membina Peta Minda

Bahan
1. Pen / pensel berwarna
2. Kertas kosong (warna putih adalah dicadangkan), saiz sesuai (saiz kertas
lukisan adalah dianggap baik)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan